גפ״ן מספר התוכנית - 24779
התיאטרון החברתי
מגיע לבתי הספר!
תיאטרון הוא המקום בו ניתן לחגוג את הילדות, לשחרר את הדמיון, לפתח חשיבה עצמאית התורמת לתחושת המסוגלות והביטחון העצמי.
התיאטרון החברתי מאפשר לכל אחד להבליט את השונות והייחודיות שלו, תומך בחיזוק הקשרים החברתיים בכיתה וכל זאת באווירה נעימה, יצירתית ולא תחרותית.
א׳-ג׳
מסיפורים וציורים אל הבמה והחיים
התלמידים יכירו סיפורים שונים ובהשראתם יצאו ליצירה.
התכנים אשר במוקד התוכנית: חברות, מסוגלות, נדיבות, כוחה של קבוצה, הקשבה, ערך עצמי וקבלה עצמית.
(יש אפשרות להתחבר לסיפורים אשר נמצאים בתוכנית הלימודים)
ד׳-ו׳
מהבמה אל החיים ומהחיים אל הבמה
דרך לימוד יסודות התיאטרון, התנסות במשחקי תיאטרון ותרגילים של עמידה על במה- הילדים מחזקים את הביטחון, עובדים בשיתוף פעולה ומקבלים את הבמה לבטא את עצמם ביצירתיות במרחב לא שיפוטי.
במהלך המפגשים הילדים יעלו הצגות מתוך החיים שלהם ויעסקו בשאלות:
איך להקשיב לעצמי ולאחרים?
באילו דרכים אפשר להתמודד עם קונפליקטים?
איך מוצאים את המקום שלי בתוך קבוצה?
איך לבטא את הקול הייחודי שלי ואת רצונותיי?
ז׳-יב׳
התיאטרון כראי לחברה
מתוך לימודי התיאטרון המקצועיים נפתח צוהר להעמקה בתכנים החברתיים: חברות, קונפליקטים, מעמד חברתי, שייכות, אותנטיות, לחץ חברתי, גבולות, דימוי עצמי, דימוי גוף ורשתות חברתיות.
ביחד ניצור קבוצת שייכות המהווה מרחב בטוח להביע רעיונות, רצונות, מחשבות ודעות.
בתי ספר שעבדנו איתם
למה דווקא תיאטרון חברתי?
בתיאטרון החברתי אנו לומדים משחק ויסודות התיאטרון במקביל לדגש על החוויה החברתית בקבוצה וזאת ללא תחרותיות ועם דגש על עבודת צוות מפרה.
המטרה שלנו היא יצירת מרחב של שייכות עבור התלמידים.
מרחב בו התלמידים לומדים לפתח שיח רגשי וחברתי ומחזקים קשרים וכישורים חברתיים.
בסוף התהליך יש אפשרות הצגת תוצרים מסכמים בביה"ס.
3 מעגלי שייכות
הילד במרכז
התיאטרון החברתי מאפשר לכל אחד להתקדם לעבר תחושת השייכות ולהרגיש נראה, מועיל, תורם ומשמעותי לקבוצה. עידוד תחושת השייכות מאפשרת לילד להיות פנוי רגשית ללמידה של התחום המקצועי – תיאטרון.
המנחים והמנחות במעין התיאטרון עוברים הכשרה וליווי צמודים לאורך השנה על ידי מנטורית קבועה וביחד אנו מנתחות סיטואציות חברתיות ומבררות מה הפעולות המתאימות שיעזרו ויתמכו בכל ילד וילדה להיות בחוויה של למידה והתפתחות אישית.
הילד בקבוצה
בזכות תהליך קבוצתי מובנה נשאף שכל ילד ימצא את מקומו הטוב בקבוצה בה הוא פועל.
הקבוצה כמעבדה חברתית מאפשרת לנו לבחון דרכים שונות לאינטראקציות חברתיות, חיזוק קשרים חברתיים ועידוד תקשורת מקרבת בין הילדים.
הקבוצה בקהילת
בית הספר
החיבור בין קבוצת תיאטרון לקהילת בית הספר הוא חיוני ומשמעותי – הוא מחזק את תחושת השייכות של הילדים לבית הספר ומאפשר לילדי בית הספר לצרוך תרבות מקומית אותה יוצרים התלמידים עצמם.
הילד היוצר אשר מופיע בפני חבריו בבית הספר חש עצמו כמשמעותי, תורם ובאותה נשימה הוא מקבל מענה משמעותי לצורך בנראות, יצירה ושיתוף פעולה.
הילד הצופה אשר מביט בחבריו עולים לבמה, משתפים פעולה אחד עם השני ונכנסים לדמויות שונות – מתמלא בהשראה ואמונה כי גם הוא מסוגל.
הסבר על התוכנית
חשוב לנו שתדעו את זה (:
קשר שוטף עם נשות המפתח בבית הספר
כדי שנוכל להגשים את חזוננו ולהתאים את עצמינו לצרכים של בית הספר אנו מקיימות קשר שוטף בין המדריכה לבין צוות בית הספר.
לכן חשוב לנו שכבר בתחילת השנה נתחבר עם אשת צוות אשר תלווה את התהליך מתחילתו ועד סופו (הליווי כולל זמינות של המורה לעדכונים שוטפים והתייעצויות).
על הניסיון של מעין התיאטרון
בשנת 2016 התחלנו את הפעילות שלנו בחינוך הבלתי פומרלי ומשנת 2022 תוכנית הגפ"ן איפשרה לנו להכניס את התיאטרון החברתי אל תוך כותלי בית הספר. התכנים שלנו נכתבו בהשראת לימודי התיאטרון המקצועי, הקהילתי, תקשורת מקרבת וגישת אדלר.
על הצוות
המדריכות במעין התיאטרון הן נשים אשר התיאטרון והחינוך הם שני ערכים מרכזיים בחייהם ובעלות ניסיון רב שנים בעבודה עם ילדים ונוער. הצוות עובר הכשרות לאורך השנה: מקצועי-תיאטרוני, תקשורת מקרבת, הנחיית קבוצות ברוח גישתו של אדלר. בנוסף כל מדריכה נפגשת עם מנטורית פעמיים בחודש על מנת לקיים שיח חינוכי על התהליכים הקבוצתיים והאישיים אותם מובילה המדריכה.
שאלות ותשובות נפוצות
כמה ילדים כדאי שיהיו בקבוצה?
כדי שנוכל להגשים את המטרות והערכים ששמנו לנגד ענינו והמדריכה תוכל להגיע לכל ילד וילדה מספר הילדים האופטימלי בקבוצה הוא 15.
האם יש אפשרות להעלות הצגה בסוף התהליך?
בסוף כל תהליך שנתי נוכל להציג שיעור פתוח בפני קהל שיבחר במשותף עם צוות בית הספר (כיתה מקבילה/הורים/מורים). במידה ויש רצון להציג הצגה גדולה יותר הפרויקט יתומחר בנפרד.
האם התוכנית היא שנתית?
אנחנו מאמינות שתהליכים ארוכי טווח מצליחים להיות משמעותיים יותר עבור בית הספר והתלמידים. במידת הצורך נוכל להתאים את התוכנית לתהליכים קצרים יותר.
איזה מרחב עבודה פועלים בו?
אנו זקוקים למרחב פנוי משולחנות וכיסאות אשר מאפשר תנועה ויחד עם זאת שומר על אינטימיות קבוצתית (אולם ספורט וכיתה עם שולחנות לא מתאימים)
מה עוד חשוב לדעת?
הקשר השוטף עם צוות בית הספר חשוב להצלחת התהליך ולהגשמת המטרת שנציב בתחילת העבודה המשותפת, לכן נבקש להיות בקשר עם איש/אשת קשר בין מפגש למפגש.
החזון שלנו
להעניק ביטחון בהבעת רגשות ומחשבות,
מקומות בטוחים לבחון גבולות,
שמחה וצחוק,
העזה להשתטות, יכולות חברתיות
כלים לתקשורת מקרבת
וזכרונות ילדות מתוקים ונעימים.
בואו נכניס ביחד את התיאטרון החברתי גם לבית הספר שלכן!