״היי, אשמח לשמוע פרטים״ –
כך בדרך כלל מתחילה מערכת היחסים בנינו מדריכי החוגים עם הלקוחות שלנו.
האמת שהמילה ׳לקוחות׳ קצת קרה ולא מתיישבת לי עד הסוף אבל לא מצאתי מחליפה ראויה עד כה, אז אם יש לכם רעיונות טובים – שתפו אותי🙏 בנתיים נשתמש במינוח הזה.
אותה אמא/אבא שפונים אלינו – ככל הנראה פנו אלינו לראשונה כי התחום המקצועי אותו אנחנו מובילות מעניין אותם/את הילד שלהם. אך מהרגע שנוצר הקשר הראשוני – הסיבה להרשמה ובטח להתמדה טמונה במערכת היחסים שאנחנו ננהל קודם כל עם הילדים אבל גם עם ההורים.
ההורים בחרו בנו לשעה בשבוע (לפעמים יותר) כדי שנהיה עם הדבר הכי חשוב להם בחיים. הילד/ה שלהם. אני רואה בבחירה הזו המון משמעות והכרת תודה. זה לא מובן מאליו!
יש חשיבות רבה בעדכון שוטף של ההורים בנעשה בחוג. ברמת התכנים וברמת החוויות.
זה מאפשר להורים להיות מעורבים, להמשיך את השיח על הנושאים שנלמדו/חוויות שנחוו במסגרת המשפחתית וזה מאפשר לילד לחשוב באופן אקטיבי על החוויה שלו בחוג ולשתף את ההורים שלו בכך.
אני ממש רואה בנו, מדריכי החוגים, חלק משמעותי מהרצף החינוכי של הילד/ה. אנחנו רק צריכים להיות במודעות לכך ולבחור לפעול בכיוון.
הקשר עם ההורים יכול לתרום לכל הילדים ובמיוחד עבור אלה שקשה להם למצוא את מקומם הטוב בקבוצה. כאשר ילד/ה מתקשה לייצר חברויות, לשתף פעולה עם הילדים או איתנו המדריכים – זה ככל הנראה לא קושי שהוא נפגש בו לראשונה בחייו. השיח עם ההורים יכול קודם כל לעזור לנו להכיר טוב יותר את הילד/ה, את מה יכול לתמוך בו ולעזור לו וכמובן לעזור לילד עצמו על ידי תמיכה של ההורים מהבית, התרמה לפני המפגש וכו'…
בדרך כלל מדריכים חוששים לצלצל להורים, לדעתי זה קצת מעורר בנו שדים וזכרונות מפעם – כשהמורה התקשרה לנזוף.
אז זכרו שלא זה המקום ממנו אנחנו יוצרים קשר, נקודת המוצא שלנו תמיד תהיה טובתו של הילד.
ילד אשר מביע קושי על ידי כך שהוא משתולל/לא מקשיב/מפריע (בעיקר לעצמו) – הסיבה ליצירת קשר עם ההורה תהיה על מנת להבין את הילד טוב יותר.
הנושאים בהם נרצה להתמקד בשיחה עם הורים:
- לשמוע איך הוא מגיע הביתה מהחוג, מה הוא משתף בנוגע לחוויה שלו מהמפגש?
- לשתף כיצד אנחנו חויים אותו בקבוצה ביצירת קשרים חברתיים, שיתוף פעולה עם חברים, התמודדות עם הכללים והמסגרת של החוג, חיבור לתכנים המקצועיים, הצלחות ששמנו לב אליהן וקשיים שאנחנו מבחינות בהם.
- ניסיון לחשיבה משותפת מדריכה-הורה בנוגע למה יכול לעזור/לתמוך במפגשים הבאים במידת הצורך.
ההורים שמחים מאוד על הטלפונים האלו, לכן על אף החשש – תרימו צלצול, אתם תראו שזה יעשה טוב לכולם.
ילד שלא מוצא את מקומו הטוב בקבוצה – צריך את עזרתנו. העזרה הטובה ביותר שנוכל לתת לו תעבור דרך שיח עם ההורים כדי שנוכל מצד אחד להבין את התמונה הגדולה ומצד שני לחבר אותם לחוויה של הילד בחוג.
יש לנו זכות גדולה שנבחרנו להוביל קבוצה של אוצרות ויש לנו אחריות על הכתפיים לעשות את זה במקצועיות הכי גבוה שיש.